Wednesday, June 13, 2007

مبروووووك


ياااااااااااااااااااااااااااااااااااه.. أخيرا خلصت، أنا لسة راجعة البيت حالا يادوب غيرت هدومى وأتغذيت، آخر يوم فى الإمتحانات وآخر يوم ليه فى الكلية، النهاردة كان عندنا مهرجان مشاريع تخرج كلية الإعلام قسم صحافة، مشاريع التخرج بتقيم وبيعلنوا أفضل ثلاث مجلات

ورغم إن الفترة اللى فاتت كنت مكتئبة جدا وربنا يعلم حالتى كانت عاملة ازاى علشان حاجات كتيييييير، بس بجد أن النهاردة كنت سعيدة جدا صحيح مشروعنا ما أخذتش مركز بس قالوا فى حقه كلام كويس، وبعيد عن أى حاجة كانت مزعلانى سعادتى النهاردة ما تتوصفش، أنا فرحت جدا بزمايلى وأصحابى وبمشاريعهم بجد أنا فخورة بيهم، حاسة فعلا قد إيه قسم صحافة كلية الإعلام فيه ناس ممتازين ومتميزين

المشروع صاحب المركز الأول مجلة "كتب خانة" مجلة ثقافية فعلا تستحق المركز الأول وبجدارة، المجلة رااااااائعة فخورة جدا بأصحابى علا عبد الله، وهند إبراهيم، وعلياء ماضى، ونرمين مرزوق، ونرمين عاطف، وإنجى غازى، وهالة عبد اللطيف، ومها فهمى، وسارة عباس، ومروة علاء الدين، وكل الناس اللى شاركوا فيها

يوثينك" المركز الثانى مجلة بالإنجليزى فعلا عاملين شغل جامد جدا عائشة الحداد ودينا سماحة وسلمى الجزار وأميرة قاسم وإيثار جمال الدين وخلود الليثى وسارة الحداد وسارة أيمن وإنجى غزلان وأية موسى وألفت وأسماء وأميرة وأحمد عبد الحميد وعمرو نجيب وأيمن الشربينى ومحمد الشيشتاوى ـ مش عارفة نسيت حد كده ولا ايه ـ، أنا فرحانة بيكم أوى

المركز الثالث مجلة بكرة للمراهقين وعملوا كمان ملحق بطريقة بريل للمكفوفين، رغم الانتقادات اللى اتوجهتلها علشان استخدام اللغة العامية بس هما عاملين شغل حلو أوى الأفكار والمواضيع وطبعا أصحابى منى عبد الرؤوف، وهند عبد الحميد، وسلمى شاهين، وسحر، و كل المجموعة

أنا حبيت أقول للناس ده ألف ألف ألف مبرووووووك، حبيت أكون أول واحدة تكتب عن مشاريع التخرج، رغم إنى مطبقة من إمبارح علشان المذاكرة والإمتحان ومش شايفة قدامى ونفسى أنام بس كان لازم أقولهم مبروك علشان كده فتحت الكمبيوتر أول ما دخلت البيت وأقعدت كتبت ما كنتش محضرة كلام معين بس كنت عاوزة أقول مبروووووووك، وعلى فكرة المشاريع اللى ما كسبتش برده على مستوى عالى وقسم صحافة عامل شغل كويس أوى "مجلة أمين" مجلة إجتماعية عن الدعاة، و"مجلة إستغماية" مجلة سياسية، و"جريدة السلم والتعبان" جريدة سياسية تهتم بشئون الأحزاب، و"مجلة الثروة" مجلة عن البيئة، و"مجلة شخابيط" برده مجلة للمراهقين، و"مجلة ميسد كول" مجلة عن الموبايل، و"مجلة تفاحة آدم" مجلة عن الرجل، ومجلتنا "شطرنج" مجلة سياسية تختص بشئون الوزراء شغالة برده يعنى معقولة

مبروك لكل قسم صحافة، مبروك على التخرج، مبروك على المشاريع، وربنا يوفقنا كلنا فى بلاط صاحبة الجلالة ونقدر نعمل حاجة بجد، وطبعا على إتصال

47 comments:

saloma said...

الله يبااااااااااااااااااااارك فيكى يا شيمو،، بجد شطرنج من المجلات الجميلة جدا اللى شوفتها، والدفعة النهاردة احتفلت ببعض اكتر من احتفالها بمراكز
و ربنا يخليكى على الكلام الجميل ده، فعلا المجلات كلها جميلة، و الدفعة مبشرة

Amr Mohy said...

اشمعنى تخلصوا قبلينا ده ظلم وكوسة كمان :))

لا بجد الف مبروك عليكى التخرج .. شعور حلو ومخيف شوية ان الواحد يحس انه داخل مرحلة جديدة فى حياته ومش اى مرحلة عادية .. يعنى جه الوقت اللى نكون فيه مسئولين عن وظيفة وعمل ودور لازم نأديه وده اللى هيستمر معانا لاخر العمر ان شاء الله .. وشوية وكل واحد فينا هيتجوز زيجيب عيال ومصاريفهم ومدارسهم .. يالاهوى دى حاجة صعبة قوى :))

مبرووووووووووك عليكى التخرج والمشروع سواء خد مركز ولا لا المهم انك تكونى مبسوطة بيه

shimaa mahdy said...

فرحانة بيكم أوى يا سلومة ، وفرحانة بالدفعة كلها،احنا فعلا احتفلنا ببعض مش بالمراكز، بجد حلو أوى إن أحنا نفرح ونحتفل ببعض .. إحساس رائع، بس ماشفتش أنا حد يعيط من الفرحة.. عبيط ده ولا ايه
ولو عاجبك الشطرنج ممكن نبقى نلعب دور سوى بس خلى بالك حأغلبك

shimaa mahdy said...

شاب مصرى

أيوة نخلص قبليكم مش إعلام، حاجة غريبة أوى

الله يبارك فيك يا عمرو ، هانت يا بنى كلها يومين وتخلص أنت كمان

بس هو فعلا شعور حلو ومخيف حلو أنك خلصت مذاكرة خلااااااص، ومخيف علشان كل اللى قلته ده بس أنت كده رعبتنى مش خوفتنى بس، يعنى بسرعة كده جوزتنا وجبتلنا عيال هو احنا لحقنا نأخذ نفسنا.. يا خبر أبيض بالراحة شوية

ومبروك عليك أنت كمان التخرج يلا مقدما، وفعلا أنا فرحانة أوى لأصحابى وزميلى لأنهم يستحقوا وحتى لو مشروعى ما أخذش مركز بس احنا برده تعبنا فيه والحمد لله خلصنا على خير

Anonymous said...

الأخت الفاضلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مبروك ..انتهاء مرحلة المذاكرة
واستعدى للمرحلة القادمة
مرحلة المعركة مع الحياة
وإن شاء الله تكونى مستعدة جيداً بكل الأسلحة...

وبصراحة أنا سعدت جداً بهذه الروح الطيبة نحو زملائك
وهذه المشاعر النبيلة

بارك الله فيك وأعزك

أخوك
محمد

marwa salah said...

حبيبتى الف الف الف مبروك انكم خلصتم على خير وانتى يا شيماء من يوم اتعرفت عليك ولمحت فيك انك انسانة ممتازة ودؤبة حبيبتى اذا كانت المجلة مخدتش مركز فدا مش تقييم سلبى ليها بالعكس انا واثقة ان شغلك كان ممتاز جدا لانك ما شاء الله عليك انسانة متميزة اوى فى شغلك حبيتى ربنا يوفقك بتقدير عالى فى البكاليوريوس ومرحبا بك فى العمل الصحفى والى الامام دائما .

ما انساش كلمة مديرى ربنا يكرمه ا.احمد زين قالهالى "مروة الدؤب بيوصل اكتر من الموهوب فمابالك لو كان الدؤوب ده موهوب"

سلامى لطنط واية واخيييييرا هنتقابل

shimaa mahdy said...

محمد الجرايحى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الله يبارك فيك، بحاول أستعد علشان أقدر أدخل المعركة

والروح الطيبة ده الحمد لله بينى وبينهم علشان كده الناس النهاردة كانت فرحانة بنجاح بعض، أصل الناس ده جميلة أوى وفعلا تستحق إنى أفرحلهم

shimaa mahdy said...

مروة صلاح

ميروووووووووووو

بجد مش مصدقة نفسى ، أنا أفتكرت إن أننا مش شايفة كويس علشان ما نمتش من امبارح

منورة منورة منورة، وفرحانة أوى أوى أوى بتعليقك، والله فرحتينى أوى ، ايه ده امال حعمل ايه لما أشوفك

الله يبارك فيك، ربنا يخليك دايما رافعة من معنوياتى، وربنا يستر فى النتيجة علشان أنا عكيت شويتين، بس خيييييييير إن شاء الله، أنا متفائلة خير

وماما كمان دايما بتسلم عليك أصلها بتحبك أوى

أخيييييرا حنتقابل ..أنا كنت مستنياك النهاردة، بس ملحقوة يعنى، انتظرينى حظبط شوية حاجات كده واجيلك صاروووووووخ

قلمي الحر said...

السلام عليكم
مش عارفة اقول ايه غير أنك حد رائع وجميل ، ومشاعرك حساسة اوي اوي..مجلة شطرنج رائعة وحلوة ،والكلام اللي اتقال في حقهابجد في محله
وانت عارفة المهم نظرتنا لبعضنا..انتو ناس جدعة
الله يكرمك بجد

mohamed said...

:)

يكفي اني اقول ان اليوم دا كان جميل جداً
وكنت فرحان جداً جداً

وشغلك كان هايل يا شيماء

huda gamal said...

شوشووووووووووووووووووو:
الف مبروك على التخرج ومبروك لينا كلنا بجد كان يوم جميل وسعيد الحمد لله انا شخصيا كنت فى قمة سعادتى واعتزازى بالدفعه الحمد لله
وبعدين بقى سلام كبير اوى لاجدع مجله _بعد اذنكو يا جماعه_فى مصر كلها
ايه يا شوشو دى لجنة التحكيم مارحمتش يا بنتى بالذات عمو حمدى رزق ده ربنا يكرمو اللى قعد ساعه يشكر فى شطرنج وساعه فى امين :)الناس هتفتكرنى مظبطينوا بقرشين ولا حاجه قبل ما يدخل
بجد يا شوشو انتى من مكاسبى فى دخول الكليه دى

Anonymous said...

بجد يا شيماء مش عارفة اقولك ايه علي الكلام الجميل ده بس انا حقيقي بشكرك بأسم مجموعتنا كلها , و علي فكرة المجلة بتاعتكوا جامدة اوي و فعلا واضح انكم بذلتوا فيها جهد كبير , يارب نفضل كلنا علي اتصال دايما

semsem said...

مبروك
اعبال الدكتوراه

نقطة مية said...

مبروك نهاية الامتحانات و مبروك التخرج و يارب من نجاح لنجاح دائما...

shimaa mahdy said...

قلمى الحر

وعليكم السلام

شكرا يا علا بس أنتم فعلا تستاهلوا كل خير، والحمد لله كل المجلات تقريبا اتشكر فيها ولو كان فى نقد او ملاحظات اتوجهت لأى مشروع فهو أكيد نقد بناء

والمهم فعلا نظرتنا لبعض وهى نظرة كلها حب واحترام ، وربنا يوفقنا كلنا بإذن الله

shimaa mahdy said...

محمد

ربنا يكرمك يا محمد ويوفقك أنا فعلا كنت حاسة أنك معانا فى قسم صحافة، ما فيش حد ما تعرفهوش وما فيش حد ما باركتلهوش، والفرحة كانت باينة عليك، أنت شكلك دخلت تجارة غلط

shimaa mahdy said...

دودوووووووووووووووووووووووووووو

أنا كمان كنت فى قمة سعادتى، فعلا كنت فرحانة بأصحابنا وبالدفعة جدا، وسلامى الكبير برده لأجمل وأحلى مجلة فى مصر والوطن العربى كله..هههه

وعمو حمدى رزق طول عمرى بقول عليه راجل محترم فعلا صحفى جامد جدا،هههه
بس ربنا يعلم أنا ما تكلمتش معاه خالص ولا ظبطه ولا حاجة ده هو كان معجب بمجلتنا أساسا وبمجلة آمين كمان، ومش حنسى أنه أول واحد يتكلم عننا وعنكم، أبقى فكرينى نروح نسلم عليه ونشكره وناخذله شيكولاته ولا حاجة معانا

أنا يا دودو كسبت أكتر بمعرفتك وبمعرفة الناس الجميلة ده، فعلا ناس جميلة..ذوق وأخلاق عالية ودماغ جامدة، يا رب نفضل مع بعض على طول لأن أنتم بجد ناس ما تتعوضش

shimaa mahdy said...

سلمى شاهين

أنا فرحانة جدا جدا أنك علقتى عندى، ولو كنت أعرف كده كنت كتبت البوست ده من زمااااااااان، بس يا ريت بقى تدخلى تعلقى على طول..ماشى مش عاوزة أتكلم كتير فى الموضوع ده والإ أنت عارفانى.. مش حأقولك بقى أنا حعمل ايه.. مش حعمل حاجة طبعا بس حزعل منك، وأنت طبعا ما يخلصكيش زعلى ولا ايه

وما تقوليش حاجة خالص ، كل الناس تعبت فعلا وحتى لو ما أخذناش مركز، فده مش مشكلة خالص لأنهم 3 مراكز يعنى طبيعى إن مش كلنا نأخذ مراكز، وكفاية الكلام اللى اتقال على المشاريع كلها ، بجد حاجة تشرف كل دفعة صحافة 2007 وطبعا على اتصال، خلى بالك بقالك يومين بحالهم ما اتصلتيش بيه.. خذى بالك يعنى

shimaa mahdy said...

سمسم

الله يبارك فيك، وفرحانة بزيارتك للمدونة يا رب تزورينى على طول

بس أنت عرفتى منين أنى بفكر أكمل وأخذ الدكتوراه؟؟!! ا

shimaa mahdy said...

نقطة ميه

الله يبارك فيك يا جميل، ويا رب كلنا ننجح فى حياتنا ، ربنا يكرمك ويوفقك يا رب

Anonymous said...

شوشووو مبروك لينا كلنا الاحتفال الجميل الذي كلل شهورا من العمل والتعب.كل المجلات كانت رائعة وفعلا حاسة ان دفعتنا قدمت أحسن واعمق مشروعات ..الحمد لله
والآن تنتظرنا نجاحات اخرى ربنا يوفقنا كلنا

Anonymous said...

شوشووو أحيكي علي المجلةالرائعة شطرنج ومبروك لينا كلنا الاحتفال الجميل الذي كلل شهورا من العمل والتعب.كل المجلات كانت رائعة وفعلا حاسة ان دفعتنا قدمت أحسن واعمق مشروعات ..الحمد لله
والآن تنتظرنا نجاحات اخرى ربنا يوفقنا كلنا

shimaa mahdy said...

إيثار

يااااااااااه.. أخيرا علقتى

مبروووووك المركز التانى يا إيثار ومبروك لينا كلنا لأن نجاحكم من نجاح الدفعة كلها ويشرفنا كلنا، ومش ححكى عن شطرنج علشان أخاف أحكى عنها فأديها أكتر من حقها وأخاف أنقدها أظلمها، لأنى ما بعرفش أتكلم عن حاجة عملتها أو شاركت فيها، بس هى أكيد كانت تجربة استفدت منها كتير بحلوها وبمرها وتعلمت منها أكتر كمان، وأنا فى انتظار النجاحات الآخرى

Ayman Elsherbiny أيمن الشربيني said...

شيماء، تستحقين إشادة وتحية إجلال وتقدير على تلك الروح الجميلة وهذا الموضوع المميز، بجد دفعة صحافة 2007 مش جامدة بس مهنيا ولكن أخلاقيا أيضا

shimaa mahdy said...

أيمن الشربينى

متشكرة جدا يا أيمن أنتم فعلا تستحقوا إنى أباركلكم، وشغلكم كمان يستحق

ودفعة صحافة 2007 كانت مميزة بالناس اللى فيها وأنت منهم، ورغم أنى للأسف ما لحقتش أعرفك كويس بس أنا عارفة أنك إنسان ممتاز مهنيا وأخلاقيا وكويس إنى لحقتك فى آخر يومين فى الكلية برده أحسن من مافيش

كراكيب عادل said...

مبروك مبروك

انا نفسي ارجع للدراسة تاني وانتي فرحانة علشان خلصتي

بكرة تشتاقي لكل حاجة

خليكي فاكرة كلمتي

shimaa mahdy said...

كراكيب عادل

الله يبارك فيك يا فنان

بس عاوزة أقولك إنى مشتاقلها من قبل ما أسيبها وبفكر أكمل دراسات عليا، أصلى خاوية مذاكرة وأبحاث.. بس لسة بفكر

صاحب البوابــة said...

السلام عليكم

اشكر كل من تساءل عن غيابي

ووقف بجانبي في محنتي

تحياتي لكل شريف حر

shimaa mahdy said...

صاحب البوابة

وعليكم السلام

ألف حمد الله على سلامتك، ويارب تكون بخير

مع تحياتى

Anonymous said...

ابناء مصر بنحب. هنقدر. هنغير
http://abna2masr.blogspot.com/

محمد العدوي said...

طيب باعتبار دا أول مرور لي هنــا فأقول انا كمان الف مبروك في الزحمة ..


وكل اللود

احمد عبدالحي said...

اختيار مصطفي الجزار من بين افضل35 شاعر في مسابقه امير الشعراء هو فخر لكل مصري




تابع البرنامج وصوت عبر




SMS


لمدة اسبوع بعد الحلقه لشاعرك المفضل


ميعاد البرنامج
قناة ابو ظبي

كل جمعه الساعه 21:45


برنامج / أمير الشعراء
كلنا معك يا جزار رابح ان شاء الله
لاجل مصر صوت لمصطفي الجزار

Dina Samaha said...

انا حاسة بفرحتك يا شوشو
ومعلش التعليق جيه متاخر شوية لانى لسه فايقه حالا من الغيبوبة اللى كنت فيها بعد يوم التحكيم

تقريبا كنت محتجالى اسبوع كمان عشان ابدع استوعب ان كل ده حقيقة مش حلم

الحمد لله ربنا كلل مجهودنا وبجد زى ماقولتى ان مجلتكم فعلا عملت شغل كويس واتقال فيها كلام كويس جدا كمان
وطبعا مش هناسى فرحتك بمشروعنا وبقية المشاريع

ربنا يكرمك يا شوشو وانا عارفه انك كنتى دينوا وتعبتى اوى فى المجلة ودى شيماء الىل اعرفها

فى حاجه بقى انتى بتقولى:
"ورغم إن الفترة اللى فاتت كنت مكتئبة جدا وربنا يعلم حالتى كانت عاملة ازاى علشان حاجات كتيييييير"،

مش بقولك فى حاجات انا معرفهاش ومحيرانى..وبسالك ومش بتقولى

ابقى اتكلمى يا شوشو

Anonymous said...

شيمااااااااااااااااااااااء
مبرووووووك علينا احنا يا افندم معرفتك الجميلة
ويارب نفضل اصحاب علي طووووووووول
علياء ماضي

غمض عينيك said...

الف مليون مبروك
هقولها تاني
فرحة التخرج احلى فرحة في الدنيا كلها
تمنايتي ليكي بمستقبل مشرق

محمد سمير

احمد الجيزاوى said...

بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت الكريمة أولا أشكرك على دخولك المدونة الخاصة بى وإنا في غاية السرور إن مدونتي حازه على إعجابك
ثانيا إلف مبروك انك خلصتى الامتحان بصراحة إنا في الفترة إلى فاتت زرت مدونتك بناع 5 مرات بس حسيت انك مشغولة بحاجه عن الدنوين الآن عرفت عموما مجرد الواحد انه يخلص امتحان دة في حد زتها تحتاج إن الواحد يقله مبروك
عموما اة خلصتى ومبقيش حجه تقدرني تدوني برحتك
عموما إحنا كمدونين أسلامين بتحديد عملين أسبوع ثقافي ابتداء من يوم السبت حتى يوم الجمعة وجروب قلوب فى قلب واحد على الياهوو مستضيف هذا الأسبوع لو تحبي تيجى أو تعرفي تفصيل أكثر اتصلي بى
http://groups.yahoo.com/group/HEARTS_IN_ONE/
هذا الجورب
أو بى الأستاذة فريدة فروله
على 0105107418

shimaa mahdy said...

فارس

أبناء مصر بنحب، حنقدر، حنغير

شكرا على مرورك

shimaa mahdy said...

محمد العدوى

الله يبارك فيك،وياريت تمر على طول

shimaa mahdy said...

أحمد عبد الحى

شكرا على مرورك وشكرا على الإعلان

shimaa mahdy said...

دينا سماحة

يا ديرو أنت تتأخرى زى ما أنت عاوزة، براحتك على الآخر، والحمد لله أنك فقوتى من الغيبوبة ومن البحث كمان

وأنا كمان مش حنسى فرحتك ودموعك لحظة إعلان المراكز الفايزة، والناس كلها تعبت وحتى لو ما أخذناش مركز كفاية إشادة لجنة التحكيم بالمشاريع كلها

بالنسبة بقى الحاجات اللى ما تعرفيهاش ومحيراكى فده تراكمات بقالها فترة طوييييييلة، فضلت تجمع وتتراكم فوق بعضها لحد ما عملتلى فى الآخر اكتئاب، بس الحمد لله بدأت أخرج من حالة الإكتئاب، ومش بتكلم علشان مش عاوزة أضايقك، بس ما فيش مشكلة يعنى لو عاوزانى أتكلم حتكلم

shimaa mahdy said...

علياااااء ماضى

مبروك عليه أنا معرفتكم ، أنا كسبت كتير من الكلية ده بس أهم حاجة كسبتها أنتم والناس الجميلة اللى زيكم

وأكيد حنفضل أصحاب على طوووووووووووووووول ، أنا ما بفرضش فى أصحابى على فكرة لأن الواحد ما بيقابل ناس بالجمال ده كتير يعنى أنتم عمله نادرة جدا والحمد لله أنى لاقيت العملة ده، وحتلاقينى على طول موجودة، بس أنت بس ما تزهقيش منى

shimaa mahdy said...

غمض عينيك

الله يبارك فيك يا محمد، نفسى أشوف المستقبل المشرق ده، ربنا يكرمك ويوفقك

shimaa mahdy said...

أنا بحبك يا مصر

أولا ما تشكرنيش على دخولى لمدونتك لأن المدونات الكويسة المحترمة لازم تدخل، لو ما كنتش حدخل المدونات ده أمال حدخل ايه

ثانيا: الله يبارك فيك،ومعلش بقى اذا كنت كلفتك خمش مشاوير رايح جاى على الفاضى، وباذن الله الزيارة الجاية تلاقى حاجة، وانا ححاول أنشط فى موضوع التدوين ده، ربنا يسهل.. ما بقاش فى حجة.. ماشى

ثالثا: حلوة أوى فكرة الأسبوع الثقافى ده، وأكيد ححاول أشارك معاكم، وجارى الإتصال بالأستاذة فريدة فراولة

حزيــــــــــــــــــن said...

الف مبروووك وربنا يوفقكم يا ريت بقى متنسوناش بعد ما تبقوا صحفيين كبار ان شاء الله
احنا كمان خلصنا امبارح وقسم اقتصاد كله كان جايب كاميرات محدش مكانش معاه كاميرا مبقيتش عارف الصور بتيجى منين ومبتجيش منين دا غير الفيديو ... بس عايز اقولك انى اول ما روحت البيت بقيت خايف جدا المصرووف يخلص عشان مش هقدر اقول لبابا ادينى فلوس تانى هههههههههههههههههه
وربنا يستر

shimaa mahdy said...

حزين

الله يبارك فيك، وربنا يوفقك

وأكيد طبعا مش حننساكم لما نبقى صحفيين كبار لأن الصحفى بيكبر بقرائه ومن غيرهم عمره ما حيبقى صحفى كبير ـ دا على أساس إن إحنا حنكتب حاجة تتقرى وأن أنتم يعنى حتقرأولنا ـ

فكرتنى بآخر يوم فى المحاضرات برده قسم صحافة كله كان جايب كاميرات وكله كان بيصور كله ، وتلاقى الصورة الواحدة كل واحد باصص فى ناحية تانية خالص، ما هو مية كاميرا بتصور

ربنا يباركلك فى المصروف ويطول عمره، وربنا يوفقك ويوفقنا ونشتغل بسرعة

تامر حسين said...

الف مبروك وفي انتظارك بمودونتي لتشريفها بتعليقك الكريم
تحياتي

shimaa mahdy said...

تامر حسين

الله يبارك فيك، وطبعا حزور مدونتك وأعلق، بس يا ريت أنت كمان ما تقطعش الزيارات